Direktlänk till inlägg 16 juli 2010

Landsbyggden får ej glömmas bort!! mer lokal producerad mat

Av Hampus Wallentinsson - 16 juli 2010 21:49

Idag kära läsare!


Tänker jag skriva om ett ämne som ligger mig mycket varmt om hjärtat nämligen den småländska landsbyggden. Jag tycker verkligen om den det finns så mycket vacker natur runt om kring och djur som betar i hagar och som ser ut att må bra av den svenska naturen.


Tyvärr tycker jag idag att den är påväg att dö ut. Bönderna säljer av sina gårdar för att det inte är lönsamt längre då pratar jag inte om de stora gådarna på flera hundra djur utan de små fina gårdarna med kanske 80 kor eller mindre.


Anledningen till att det försvinner är att bonden inte får slakta själv som han vill utan det ska en kontrollant komma ut och kontrollera Köttet eller så får bonden helt enkelt köra djuren till slakthus i större städer. Den andra anledningen är att mjölkproducenter inte får tillräckligt med pengar i plånboken så det går att leva på det.


Jag är Kritisk till detta jag annser att vi ska höja så bönderna får mer för mjölken och sedan ge bönder rätten att själva få sälja sitt kött till de lokala kunderna. Förr åkte man ut till bonden och köpte en köttbit direkt på gården en gris eller en ko och fick även en trevlig pratstund med den lokala bonden det blev en slags gemenskap som idag tyvärr inte finns.


Så snälla politker ståfast vid närproducerad mat då bevarar vi även den svenska landsbyggden.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hampus Wallentinsson - 28 december 2010 10:56

Kära läsare!   Jag hoppas att ni har haft en riktigt skön jul och många fina paket. Det har i alla fall jag fått. Dagen före julafton fick jag ett sms av min kompis som lånar min lägenhet där stod det att jag hadde fått ett papper från Försäkring...

Av Hampus Wallentinsson - 25 december 2010 09:22

Hej alla läsare!!   Nu får det banne mig snart de som förstör för oss som verkligen vill se fotboll eller Hockey på plats. Jag annser att de som förstör har inget att göra på ett idrottsevenemang att göra. Jag blev otroligt upprörd när jag såg de...

Av Hampus Wallentinsson - 28 september 2010 22:52

Hej Läsare   Idag funderar jag över varför det ska vara så svårt för oss handikappade att få jobb. Jag har gjort praktik på ett ställe som heter Bokkompaniet i Nässjö. Det är ett antikvariat. Jag trivs med arbetskamraterna där uppe och vill gärna...

Av Hampus Wallentinsson - 26 september 2010 19:46

Hej   Jag är fantastiskt nöjd idag var inne och kollade val reslutatet för Nässjö kommunfulmäktige ocj jag konstaterade att jag inte kom in men hade ändå fått ihop 13 röster sex röster inne i stan och sju på landsbygden. Jag är otroligt glad och ...

Av Hampus Wallentinsson - 3 september 2010 01:17

Hej Läsare!!   Idag måste jag tyvärr skriva om ett väldigt allvarligt ämne. Jag läste om en handikappad mann som blivit fastbunden av sina vårdare detta har tydligen på gått i 25 år utan att någon vetat om det. Läkaren hade skrivit ett intyg på a...

Ovido - Quiz & Flashcards